Aan: de directie van France Télécom
Betreft: open sollicitatie
Geachte directie,
Het is oorlog. U weet het en ik weet het ook. De oorlog die u voert, woedt op het slagveld van de Telecommarkt, een waarlijk ‘’théâtre de guerre’’, waar niemand zijn leven zeker is, waar het gevaar van alle kanten kan komen, waar het aantal vijanden nooit bekend is, waar niemand ooit de overwinning zal behalen en waar de hoogste eer slechts kan bestaan uit: overleven, ten koste van zware verliezen terrein veroveren, anderen slagen toebrengen, terugtrekken en opnieuw aanvallen, gedoemd zijn tot de jongste dag de ander af te slachten voor hij jou afslacht, zonder dat ooit een definitieve overwinning of een eervolle aftocht mogelijk zal zijn…
In deze strijd kunt u geen zwakkelingen gebruiken, geen halfhartige meelopers die zich persoonlijk gekwetst voelen als ze naar een andere uithoek van het slagveld gedirigeerd worden. In deze strijd heeft u behoefte aan vechtmachines, moordenaars pur sang, bloeddorstige monsters die het liefst vlees eten, rauw en nog warm, van tegenstanders die zij eigenhandig hebben afgemaakt. Het slagveld, de markt, vraagt daarom. Het is eten, of worden gegeten. En wij, u en ik, willen niet gegeten worden. Wij zijn zelf gretig, hongerig en een gevaar voor ieder die ons pad kruist.
Ik weet dat het afgelopen jaar voor u bijzonder moeilijk is geweest. In uw eigen rijen en gelederen hebben zich gevallen voorgedaan van lafheid, desertie en defaitisme. Medewerkers op wie u blind moest kunnen vertrouwen hebben zich op onwaardige wijze onttrokken aan hun verantwoordelijkheden op momenten waarop u dat het minst kon gebruiken. Ik besef hoe moeilijk, ja pijnlijk deze zelfmoorden voor u geweest moeten zijn en hoe demoraliserend voor de organisatie als geheel. Om nog maar te zwijgen over de misplaatste hoop die uw vijanden op het slagveld eruit geput zullen hebben.
Daarom heb ik besloten u mijn diensten aan te bieden. Ik hoop dat mijn brief u duidelijk heeft gemaakt dat ik aan uw kant sta, dat ik uw bondgenoot ben en dat ik begrijp hoe een organisatie als France Télécom op het slagveld van de markt kan overleven. Liever vandaag nog dan morgen wil ik deelnemen aan die strijd en mijn nieuwe collega’s voorgaan in dat heroïsche gevecht dat alleen in staat is het beste en edelste in iedere organisatie als geheel en in alle medewerkers daarvan afzonderlijk naar boven te halen: de voortdurende confrontatie met de markt en de hoge eisen die zij aan ons stelt in haar niet-aflatende verlangen naar verdere vervolmaking en perfectionering van onze manier van werken, onze campagnes, onze technologie, onze innovaties, onze strategie, ja van ons leven zelf.
Ik onderteken deze brief met de meeste hoogachting en zie verlangend uit naar uw reactie.
Lees ook: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/12258